Skip to main content

SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is belangrijk in dit online tijdperk. Door bewust SEO toe te passen op je content, zal je website sneller opgemerkt worden door Google en ook hoger komen te staan in de zoekresultaten. Gevolg daarvan: meer clicks en uiteindelijk meer aandacht. Bij het SEO-schrijven let je op twee dingen: dat je content goed zit en dat je website technisch in orde is. Dit laatste slaat op de structuur, snelheid en responsiviteit van je website. Hier zijn enkele tips om je website technisch te optimaliseren. 

 

Je website SEO-technisch optimaliseren

De laadsnelheid verbeteren

Hoe sneller je website laadt, hoe beter hij zal scoren in de zoekresultaten. Hoe snel jouw website laadt, kan je testen met een handige tool zoals Think With Google. Er zijn een aantal factoren die ervoor zorgen dat je website traag laadt, bijvoorbeeld:

  • Te grote afbeeldingen: comprimeer afbeeldingen om je laadsnelheid te verbeteren.
  • Ongebruikte JavaScript: verwijder zoveel mogelijk ongebruikte JavaScript van je website.

Een tool zoals Google’s PageSpeed Insights geeft je een overzicht van welke elementen jouw website vertragen.

Websitebeveiliging

Om vertoond te worden in de zoekresultaten is een SLL-certificaat een echte must. Zonder zal je gewoonweg niet getoond worden.

Mobielvriendelijke website

Google crawlet tegenwoordig eerst de mobiele versie van je website voordat het de desktopversie crawlet. Het is dus heel belangijk dat jouw website mobielvriendelijk is. Dit is één van de meest belangrijke technische SEO-factoren. Een responsive design is dus ook een must.

Technische SEO: structuur brengen in je website

Door ervoor te zorgen dat je website duidelijk gestructureerd is, kunnen crawlers en bezoekers makkelijker hun weg vinden. Maak daarom gebruik van een duidelijke menustructuur en denk erover na om contentsilo’s te gebruiken. Een contentsilo is een verzameling van allemaal pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan. Ook categorieën kunnen extra structuur brengen.

Een sitemap is een overzicht van jouw website. Welke pagina’s bevat je website en wat is de hiërarchie ertussen? Op basis van je XML-sitemap kunnen bots je website crawlen. Je kan jouw sitemap makkelijk indienen via Google Search Console. Houd je XML-sitemap dus up to date.

XML Sitemap voorbeeld

    Specifieer je XML sitemap voor een optimale SEO.

SEO-vriendelijke URL’s

Een SEO-vriendelijke URL bevat enkel koppeltekens (-) en geen onderscores of spaties. Gebruik je namelijk een underscore in je URL, bijvoorbeeld “over_bedrijfX” dan zal Google dit zien als één woord. Verander je de URL in “over-bedrijfX” dan ziet Google dat als 2 woorden. Probeer je URL’s zo kort mogelijk te houden en verwerk bij voorkeur je zoekwoord erin.

Het open graph protocol

Maak gebruik van het Open Graph Protocol. Facebook ontwierp dit protocol om ervoor te zorgen dat zijn sociale mediaplatformen op elke webpagina geïntegreerd kan worden. Andere sociale mediaplatforms volgden al snel. Zo kan je bepalen hoe je webpagina’s gepresenteerd moeten worden als ze gedeeld worden op sociale media.

Gebruikmaken van structured data

Ook structured data is een onderdeel van technische SEO. Het is een manier om extra informatie over een pagina te tonen en het helpt ook Google om de inhoude van je pagina beter te begrijpen.

 

Heb je een vraag hierover? Of benieuwd om meer te leren?
Vul dan onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.