Door jouw bedrijfscultuur en EVP (Employee Value Proposition) duidelijk naar buiten te communiceren, kunnen potentiële kandidaten uitzoeken of zij de juiste fit zouden zijn voor jouw bedrijf. Hoe beter je deze omschrijft, hoe geschikter je kandidaten zijn en hoe minder verloop je uiteindelijk hebt in je bedrijf.
Dat zorgt meteen voor een daling van je cost per hire oftewel de gemiddelde kost die je per nieuwe aanwerving maakt. Denk maar aan de organisatie van je onboarding, administratieve kosten en welkomstboxen die je de nieuwe werknemers zal aanbieden. Honderden sollicitaties screenen en gesprekken houden met de meest geschikte kandidaten neemt veel tijd in beslag. Na enkele maanden beseffen dat de nieuwe werknemer toch niet in het bedrijf past, zou het bedrijf volgens een studie van de Society for Human Resource Management zo’n 6 tot 9 maanden salaris kosten. Hieronder vallen de opleidingskosten, de tijd die collega’s verliezen met het opleiden en ondersteunen van de nieuwe werkkracht en de kosten en uren van het rekruteren zelf.
Speel daarom goed in op de nieuwe social media trends. Mensen die momenteel actief op zoek gaan naar een nieuwe job checken eerst of het bedrijf waarbij ze willen solliciteren een fit is voor hen. Om te beginnen nemen ze waarschijnlijk een kijkje op je sociale media. Maar daar stopt het (meestal) niet. Gebruik jouw platformen om hen de weg te wijzen naar je jobsite. Hierop leg je duidelijk uit waar je als bedrijf voor staat en welke kandidaat in jouw team past. Maak dat allemaal duidelijk met gestructureerde informatie.