Hoe ga je aan de slag met je ambassador community?

De ambassadeurs van je bedrijf zijn die werknemers die verder gaan dan hun takenpakket en verantwoordelijkheden. Ze zijn er trots op dat ze bij jouw bedrijf werken en stralen dit ook uit. Het is goed om te weten wie deze medewerkers zijn, hen kan je immers makkelijker overtuigen wanneer je nieuwe gedragen of verwachtingen in je bedrijf wil introduceren. Lees hier hoe je aan de slag kan gaan met je ambassador community. 

Employer branding

Diffusion of innovation

Diffusion of innovation op de werkvloer

Deze theorie speelt ook een rol bij het veranderen van gedrag bij je werknemers. Het omschrijft wie het meest openstaat voor het nieuwe gedrag dat je wil introduceren, wie de grote groep is die volgt, wie de rest van je werknemers zijn en tenslotte degenen die het nieuwe idee verwerpen en niet willen meegaan. Het bepaalt ook wie jouw ambassador community eigenlijk is. 

Wil je als bedrijf je werknemers engageren en motiveren om mee te doen, vertrek dan vanuit die kleine groep die openstaat voor verandering. Dit zijn je zeer betrokken ambassadeurs. Indien je hen nog niet had kunnen identificeren, hoef je maar een oproep tot iets te lanceren, en zij zullen zich waarschijnlijk als eerste inschrijven. Zij doen dit omdat ze geloven in jou als werkgever en in jouw bedrijf en trots zijn op hun rol. 

Deze eerste groep zal ook in staat zijn de tweede groep mee te trekken in hun enthousiasme. Op hun beurt motiveren ze sneller de andere twee, vaak kritische en sceptische, groepen die daarop volgen. Zo creëer je een positief effect over het nieuwe gedrag dat vertrekt vanuit je medewerkers in plaats van iets dat zomaar opgelegd wordt vanuit management. En die word-of-mouth van je ambassador community zorgt ervoor dat je uiteindelijk sneller de meerderheid van je medewerkers overtuigt.

De laatste groep, de Laggards, zal de moeilijkste groep zijn om te overtuigen. Zij staan nog kritischer tegenover nieuwe gewoonten en willen vasthouden aan hun vaste routines. 

Een lang proces

Verwacht niet dat het creëren  van een ambassador community een proces van een paar dagen is. Vaak verstrijken er maanden en soms zelfs jaren voordat nieuwe gewoontes en gedragingen hun weg in je bedrijf vinden. 

Het is ook niet mogelijk dat jij als baas de nieuwe spelregels aankondigt bij je werknemers en dan verwacht dat ze die vanaf de volgende dag moeten volgen. Op die manier krijg je zelfs weerstand van je grote groepen. Mensen houden immers niet van directe veranderingen, ze moeten daaraan gewend geraken. 

Filter jouw ambassador community

Begin dus voornamelijk met het filteren van jouw Innovators of ambassadeurs. Overtuig hen als eerste van de nieuwe patronen en trajecten die je voor ogen hebt. Door hun betrokkenheid heb je mensen in het veld, die geen management zijn, en die hun collega’s mee zullen trekken in het verhaal. Die Innovators vormen ook de proefpersonen van jouw nieuw project. Door ze grondig te analyseren en hun meningen voldoende te peilen, kan je ook bijsturen waar nodig en leer je de zwaktes en sterktes van je nieuwe plan kennen. 

Het is dus belangrijk om die ambassadeurs te leren kennen. Zij vormen immers de schakel tussen jou, die met nieuwe ideeën komt, en de mensen in het werkveld. Het is niet langer de ‘ivoren toren’ die eisen en regels oplegt, maar iemand die dichter bij zijn collega’s staat. 

Zin gekregen om samen te werken?

Boek je videocall van ’15 met Jan-Bart

Gelijkaardige artikels

Data in HR – Hoe meet je succes?

Dankzij Data-Driven recruitment krijg je inzicht in je recruitment-cijfers en kan je op een kost efficiënte manier gaan rekruteren. Meer weten? Lees de blog!
HR Data & Analytics

Video Recruitment: Hoe Maak je Effectieve Wervingsvideo’s?

Video recruitment is een krachtige tool geworden in de moderne wervingsprocessen. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog
Recruitment campagne

Waarom je job posten op Indeed?

Indeed is een van de grootste en meest bezochte jobboards wereldwijd. Waarom jij het zou moeten gebruiken? Dat lees je in onze blog
Recruitment campagne

Karima Neveu

Operations Manager

Karima heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing achter de rug. Gedurende het grootste deel van haar loopbaan heeft ze zich bij een media agency opgewerkt van digital marketeer tot vennoot. Tegenwoordig combineert ze haar expertise met haar passie voor het ontwikkelen van soft skills bij individuen en het optimaliseren van teamstructuren en -processen voor een efficiëntere samenwerking.

Likes
Dislikes

Laure Borremans

Digital Recruitment Marketeer
Namasté! Als Laure niet op haar surfplank of yogamat staat, dan vind je haar achter haar computer om campagnes te optimaliseren, creatieve teksten te schrijven of zich bij te scholen in grafische vormgeving. Ze kan terugblikken op meer dan 5 jaar ervaring in social campaigns, content creation, marketing automation en e-mail marketing.
Likes
Dislikes

Ella Adam

Recruitment Marketing Strateeg

Ella heeft 8 jaar ervaring als in-house en freelance marketer, waarvan 3 jaar in digital recruitment marketing. Work is life voor haar, maar als ze niet aan het werk is, vind je haar terug op een karting track of in de Turkse les. Ze heeft een heilige schrik van pinguïns en je kan steevast op haar rekenen als Spotify diskjockey die de wekelijkse gezamenlijke jams feilloos aan elkaar rijgt.

Likes
Dislikes

Jules Giroulle

Digital Recruitment Marketeer
Jules besloot om na zijn studies TEW zich verder te verdiepen in de wereld van de digitale marketing. Bij Doorstep is hij meestal in de weer met de setups en optimalisaties van campagnes. Je kan hem herkennen aan het vibend geknik als hij zijn earpods in heeft. In zijn vrije tijd is hij praktisch altijd terug te vinden op het hockeyveld, ofwel als coach van het universitaire team, ofwel als speler bij Hoegaarden.
Likes
Dislikes

Jan-Bart Cassimon

Zaakvoerder

Zijn ouders konden niet kiezen, wij zeggen eigenlijk gewoon JB. Hij zorgt voor de avontuurlijke toets in het bedrijf. Na 2,5 jaar in Barcelona wonen en met een rugzak vol Online Marketingervaring is hij terug naar België gekomen om van Doorstep het beste Digital Recruiting Agency van België te maken. Het liefst van al is hij de missing link die de juiste mensen samenbrengt om van een project een succes te maken.

Likes
Dislikes

Methodiek

Ter info: We kijken naar een aantal bronnen, allemaal externe, om nu de gegevens te verzamelen. De cijfers worden via SEMrush, Google (PageSpeed) en de vacaturesite zelf gevonden.

Het kan dus wel zijn dat dit nu nog niet 100% de juiste cijfers zijn. Daarom ook een oproep naar zij die verbonden zijn aan deze vacaturesites om even contact te nemen en dan verifiëren we met plezier de cijfers aan de hand van Google Analytics data. Zo willen we de Belgische Vacaturesite Index ook continu updaten en verfijnen.

Sommige van de jobboards in de Index hebben ook nog een andere functie dan enkel vacatures tonen. Dus is het logisch dat die dan een hoger aantal bezoekers hebben dan de pure vacaturesites. Toch nemen we deze mee in de Index, want het is wel een plek waar je al die mensen vanuit je doelgroep ook vaak naartoe gaan. Dus kan het zeker relevant zijn.

Bob van de Voorde

Zaakvoerder

Het liefst van al lost Bob gewoon puzzels op. Een probleem om te ontleden en te bedenken hoe we dat probleem kunnen oplossen, ja dan maak je Bob blij. Die strategische vraagstukken oplossen doet hij ondertussen reeds 8 jaar lang, eerst bij Insilencio, full-service employer branding agency. Om van daaruit in 2021 samen met Jan-Bart, Yannick & Tom Doorstep op te richten.

Likes
Dislikes